اخبار

معاونت امور هنری به نقدها و سوالات حوزه شفاف‌سازی پاسخ داد

معاونت امور هنری به نقدها و سوالات حوزه شفاف‌سازی پاسخ داد
معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از شهریورماه سال جاری در راستای شفاف‌سازی، گزارش‌های مالی سال 1396 معاونت امور هنری و مؤسسات و انجمن های هنری را منتشر کرده است که بعضاً انتقادات و سؤالاتی را برانگیخته که اطلاع رسانی متقن و دقیق و پاسخگویی به آنها را وظیفه خود می داند.

به گزارش معاونت امور هنری، انتقادات مطرح شده و پاسخ های آنها به تفکیک در زیر نوشته شده است. اما پیش از آن نکاتی برای تنویر افکار عمومی تبیین می‌شود:

*نظر به ابلاغیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقرر شد از این پس، گزارش‌های شفاف سازی به صورت متمرکز و هماهنگ در سامانه اختصاصی شفافیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شود و پس از آن، از طریق سایت معاونت هنری نیز اطلاع رسانی شود.

*مصارف و هزینه‌های گزارش‌های مالی ارایه شده تاکنون و در آینده (مربوط به سال ١٣٩٦) همسان و همتراز با میزان منابع دریافتی و از محل اعتبارات سال ١٣٩٦ به این معاونت است.

*معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جز بودجه و اعتبارات فصل پنج برنامه بودجه سالیانه، بودجه و منبع درآمد دیگری ندارد.

*تخصیص بودجه، براساس ردیف های بودجه مصوب، موضوعی است و ساختاری نیست. به عنوان مثال، ردیف بودجه هنرهای نمایشی که به انجمن هنرهای نمایشی یا مؤسسه توسعه هنرهای معاصر پرداخت شده؛ در مجموع منطبق بر کل تخصیص موضوع هنرهای نمایشی است و مؤسسه توسعه هنرای معاصر بودجه مستقلی برای این موضوع ندارد. بنابراین گزارش های ارایه شده نیز کل بودجه و منابع تخصیص یافته به انجمن‌های هنری و مؤسسه توسعه هنرهای معاصر را شامل می شود.

*مؤسسه توسعه هنرهای معاصر بودجه مستقلی ندارد که براساس آن گزارش مستقلی ارائه شود.  این مؤسسه نقش یک تسهیلگر و توسعه گر را دارد که برای تسهیل و تسریع و بهبود فرآیندها با انجمن‌های هنری همکاری می‌کند.

*قسمتی از بودجه معاونت امور هنری به استان ها اختصاص دارد که براساس تفاهم نامه منعقد شده با ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها و به طور مستقیم از طریق معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت می شود اما در سرجمع اعتبارات تخصیص یافته به معاونت امور هنری، محاسبه و منتشر می شود.

نقد: درباره گزارش معاونت امور هنری در سال ١٣٩٦ یکی از مواردی که مطرح شد این بود که رقم بودجه در نظرگرفته شده تئاتر در سال ١٣٩٦، ٦٤ میلیارد و ٥٠٠ میلیون تومان بوده اما در گزارش منتشر شده مبلغ ٢٣٣ میلیارد و ٥٢٦ میلیون ریال برای تئاتر هزینه شده است.

توضیح: همانطور که در مقدمه هم ذکر شد؛ گزارش مالی معاونت امور هنری در تمام حوزه ها از جمله هنرهای نمایشی، ناظر به اعتبارات دریافت شده از محل فصل ٥ برنامه بودجه سال ٩٦ است و همسان با منابع دریافتی است. برنامه بودجه مصوب به معنای تخصیص و دریافت کامل رقم قید شده در برنامه نیست.

نقد: در مطلب یکی از رسانه ها نوشته شده است، حوزه تئاتر در سال ١٣٩٦ برای هر جلد کتاب انتشارات نمایش به طور میانگین ٨٤ میلیون و ٧٥٠ هزار ریال هزینه شده است. این عدد برای تولید کتاب به نظر کمی بزرگ می آید.

توضیح: هزینه انجام شده برای هر عنوان کتاب، رقم تقریبی هشت میلیون و پانصد هزار تومان است که از تقسیم رقم کلی یک میلیارد و ٦٩٥ میلیون ریال بر تعداد عناوین منتشر شده (٢٠عنوان) به دست آمده است. قطعاً کسانی که با صنعت نشر سر و کار دارند تأیید می کنند که این رقم برای تولید و انتشار (تولید محتوا و طراحی انتشار) هر عنوان کتاب رقم غیرمعقول و غیراستانداردی نیست.

نقد: در مطلبی عنوان شده بود که در سال ٩٣، هزینه های جشنواره هنرهای تجسمی فجر کاهش چشمگیری داشت که نسبت به دوره های قبل و بعد تفاوت دارد و این موضوع نشان می دهد می‌توان با حذف برخی هزینه‌ها بزرگترین رویداد تجسمی را با هزینه کمتری نیز برگزار کرد.

توضیح: هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به دلیل انتخاب دیرهنگام دبیر به صورت غیررقابتی و با همکاری انجمن های هنری با ارائه آثار موجود در انجمن ها برگزار شد. بنابراین بخش عمده ای از هزینه ها مانند فراخوان، داوری ها و جوایز در این جشنواره مطرح نبود و این دوره با هزینه کمتری نسبت به دوره قبل و بعد برگزار شده است و به همین دلیل، کیفیت و گستردگی این دوره نیز با دوره های دیگری قابل قیاس نیست.

نقد: در مطلبی ابهام در گزارش مالی نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و هزینه های ستاد خبری آن مطرح شده است.

توضیح: مبلغ ٣٩٥ میلیون و ٢٤٧ هزار و ٩٠٠ ریال صرفاً هزینه حق الزحمه دو خبرنگار و مدیر ستاد خبری و مربوط به یک ماه نیست؛ بلکه هزینه دستمزد این سه نفر در هشت ماه و حق الزحمه، عکاس، سایر عوامل و هزینه‌های نشست خبری و هزینه های جاری ستاد خبری را شامل می‌شود.

نقد: درباره گزارش مالی مؤسسه هنرمندان پیشکسوت در سال ١٣٩٦ نیز مواردی مبنی بر موازی کاری مؤسسه هنرمندان پیشکسوت با صندوق اعتباری هنر، ساخت ٣٢ فیلم مستند از زندگی هنرمندان پیشکسوت و هزینه‌های برگزاری همایش و گردهمایی در یکی از رسانه‌ها مطرح شد.

توضیح: مؤسسه هنرمندان پیشکسوت، براساس سند بالادستی شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدف اصلی تکریم و تعظیم هنرمندان پیشکسوت ایجاد شده است و براساس اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، خدماتی را صرفاً به هنرمندان پیشکسوت با شرایط مشخص و مدون ارایه می کند. حمایت از پیشکسوتان، برگزاری گردهمایی و همایش و جشن های تولد و سفرهای تفریحی و ساخت فیلم از زندگی هنرمندان پیشکسوت و سایر موارد از جمله این وظایف است که تمام تلاش مدیران و همکاران این مؤسسه برگزاری با کیفیت و مؤثر آن با حداقل هزینه ممکن بوده است.

نقد: یکی از رسانه‌ها گزارشی با عنوان نگاهی به گزارش مالی جشنواره موسیقی فجر؛ تناقض در رقم ها و مسابقه در بالا بردن هزینه ها را منتشر کرد.

توضیح: در گزارش این رسانه به اشتباه به جای هزینه روابط عمومی، ستاد خبری و تبلیغات بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر که یک میلیارد و ٣٤٢ میلیون ریال بوده، هزینه عوامل اجرایی که دو میلیارد و ٦٢٨ میلیون ریال بوده، قید شده است که یک اشتباه و جابجایی سهوی توسط رسانه بوده و با گزارش مالی معاونت هنری تطابق ندارد. سیاستگذاری و برنامه ریزی درباره پرداخت جوایز، حق الزحمه داوری، هزینه بخش بین الملل و سایر هزینه ها در جشنواره های ٢٩ تا ٣٢ با نظر و ابلاغ دبیر جشنواره بوده است.

 

۴ دی ۱۳۹۷ ۰۹:۴۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید