اخبار

لزوم شناسنامه‌دار شدن سوزن‌دوزی‌های بلوچ

لزوم شناسنامه‌دار شدن سوزن‌دوزی‌های بلوچ
در نشست مدیرعامل منطقه آزاد و تجاری چابهار با طراحان حاضر در بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر بر لزوم شناسنامه دار شدن آثار سوزن‌دوزی این منطقه تاکید شد.

به گزاش روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در دومین روز از برگزاری بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار و مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر و طراحان لباس حاضر در این رویداد در راستای بهبود شرایط سوزن دوزی بلوچ به گفت و گو نشستند.

در ابتدای این نشست، مهدی افضلی، مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر از طراحان حاضر در نشست خواست نقطه نظرات و انتقادات خود را در راستای بهبود و کاربردی شدن اهداف جشنواره به صورت کامل و به دور از کلی گویی بیان کنند.

او با اشاره به ظرفیت های موجود در منطقه چابهار، درباره توسعه هنر سوزن دوزی گفت: استفاده از ظرفیت‌ها و

پتانسیل‌های منطقه چابهار از جمله اهداف ما در این جشنواره و در راستای بهبود مد و لباس بوده است. در واقع ما به دنبال یک اتفاق مبارک و مستمر هستیم و قصد نداریم که صرفا به فضای اجرا شده در جشنواره بسنده کنیم تا بتوانیم طی سال‌های آینده کارگاه‌های فعال و فضای زیرساختی را در این استان شاهد باشیم.

شهلا یاری بخت، مدیر دانشگاه بین‌المللی مدآرت در ایران در پی این مباحث، بر لزوم توجه به پتانسیل‌های چابهار و زنان سوزن دوز بلوچ تاکید کرد و در این باره گفت: به نظر من پتانسی‌ های موجود در ایران و بالاخص چابهار تا امروز نادیده گرفته شده است. در این راستا ضروری است که ما بتوانیم حوزه‌های پشتیبان مد را نظیر بخش‌های موسیقی، سینما و حتی جشنواره‌های آشپزی مد نظر قرار دهیم زیرا به واسطه این رویدادها امکان پشتیبانی بهتر از مد فراهم خواهد شد.

در ادامه این جلسه، عبدالرحیم کردی، مدیرعامل منطقه آزاد و تجاری چابهار، بر لزوم استمرار اهداف جشنواره مد و لباس فجر تاکید کرد و در این باره گفت: تجربه ما در ایران ثابت کرده است که عموما رویدادهایی چون جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها به فراموشی سپرده می‌شوند بنابراین ما در این راستا به دنبال ارائه یک خروجی ملموس در چابهار هستیم زیرا اساسا یکی از اهداف حضور جشنواره مد و لباس فجر در چابهار همین مساله است.

او درباره نحوه حضور جشنواره مد و لباس فجر در چابهار، توضیح داد و بیان کرد: پس از بازدید جناب آقای دکتر حسینی، معاون محترم امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از چابهار و آثار سوزن دوزی، ایده حضور جشنواره در این منطقه شکل گرفت.

مدیرعامل منطقه آزاد و تجاری چابهار تصریح کرد: من به عنوان فردی که اصالت بلوچ دارم، همواره شاهد بودم که زنان این خطه، پیش از آموختن خواندن و نوشتن، در عرصه سوزن دوزی طرح و نقش می‌سازند؛ این نقوش اصیل و دقیق، از همان دوران استعداد بی نظیر جوانان این استان را در ذهن من حک کرد.

کردی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از اصالت‌های فرهنگی ما در طول تاریخ، توسط اقوام دیگر ربوده شده تا جایی که لباس اصیل اشکانیان امروز، به نام پوشش کشور پاکستان و افغانستان شناخته می‌شود؛. متاسفانه امروز این اتفاق درباره سوزن دوزی بلوچ نیز در حال رخ دادن است.

او درباره نحوه حمایت از زنان سوزن دوز بلوچستان، گفت: در راستای حمایت و توانمند سازی زنان این خطه، ما سعی کردیم که تمام هدایای مربوط به بخش‌های مختلف را از سوزن دوزی‌های این بخش تامین کنیم. در همین راستا نیز برخی از این افراد را به نمایشگاه‌های بین المللی در عمان، فلورانس، تایلند، روسیه و ... فرستادیم که در نتیجه بازخورد خوبی برای آنان به دنبال داشت. بر همین مبنا ما فکر می‌کنیم که این نقوش را باید در لباس‌های امروزی به کار ببریم بنابراین از فرصتی که به واسطه نمایشگاه فراهم شده بود، بهره برداری کردیم.

مدیرعامل مرکز آزاد و تجاری چابهار تصریح کرد: ایده اصلی در جشنواره کنونی این بود که بتوانیم از طراحان و صنعتگران ملی و بین‌المللی در راستای توانمندسازی زنان بلوچستان و حفظ فرهنگ و اصالت این بخش استفاده کنیم. بر همین مبنا مدرسه عالی هنر با تمرکز بر سوزن دوزی بلوچ مد نظر قرار گرفت اما مبحث اصلی استفاده از ایده طراحان و بازخورد اقتصادی در این بخش است.

پس از صحبت های مدیرعامل منطقه آزاد و تجاری چابهار، محبوبه توکلی، طراح و مدیر هنری بر لزوم توجه به آموزش در عرصه مد و لباس تاکید کرد و در این باره گفت: همانطور که می‌دانید، بسیاری از طراحان برجسته حاضر در این جشنواره، از ظرفیت سوزن دوزی در سطح بین‌المللی استفاده کرده‌اند، بنابراین به طور حتم می‌توان با آموزش مناسب امکان استفاده زنان بومی و سوزن دوز را از بازار بین‌المللی فراهم کرد اما این مقوله مستلزم تمرکز بر آموزش درست است.

شادی پرند، طراح برجسته نیز در ادامه این جلسه، ضمن ابراز خرسندی از نحوه برگزاری جشنواره مد و لباس فجر در چابهار، در این باره گفت: نحوه اجرای این جشنواره به حدی خوب بود که من به مرور کاملا تحت تاثیر قرار گرفتم و بسیار خوشحالم که این رویداد در چابهار شکل گرفته است.

او ادامه داد: من از کودکی با سوزن دوزی‌های بلوچ آشنا هستم به همین خاطر دیدن آثاری از این دست، برای من یک حس صمیمانه ایجاد کرد اما معتقدم که باید به داستان‌هایی که پشت تمام نقوش بلوچ موجود است، توجه کنیم. به نظر من باید بتوانیم تمام نقوش سوزن دوزی‌های بلوچ را شناسایی کنیم و فرم های آن را معنا و معرفی کنیم زیرا داستان و روایت‌های نهفته در دل این نقوش به لحاظ مارکتینگ می‌تواند بسیار مثمرثمر باشد. بنابراین امیدوارم که برای تبدیل این مستندات به کتاب اقدامی جدی شود.

این طراح تصریح کرد: باید درباره پارچه لباس‌های بلوچ فکری اساسی شود زیرا تمام زحمات سوزن دوزی‌ها اغلب بر روی پارچه‌هایی بی‌کیفیت انجام می‌شود و عملا این حجم از زحمات و ماندگاری آن را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

سارا اسفندیاری، دیگر طراح لباس حاضر در این جلسه، سطح آثار به نمایش گذاشته شده در این جشنواره را خوب خواند و گفت: به نظر من انتخاب طراحان و آثاری که در آن به نمایش گذاشته شده، بسیار خوب است و می‌تواند ذائقه را نوازش دهد اما من معتقدم که باید برای دستاوردهای این جشنواره بر عملکرد زنان بومی منطقه و طراحان این استان تمرکز کنیم. در همین راستا شاید لازم باشد که طراحان حاضر در این رویداد، بتوانند هر کدام بخشی از تجربیات و دانسته‌های خود را به زنان بومی این منطقه منتقل کنند تا امکان اجرای آثار بهتری در حوزه سوزن دوزی برای این گروه فراهم شود.

مهلا زمانی، طراح برجسته و مدیر مسئول مجله لوتوس نیز در این جلسه از نحوه برنامه ریزی جشنواره مد و لباس فجر در چابهار تشکر کرد و گفت: برنامه ریزی‌های انجام شده در این جشنواره از هر جهت قابل توجه و خوب بود. برای کمک به این خطه و هنر اصیل سوزن دوزی من به عنوان یک طراح می‌توانم بخشی از مجله خود را به معرفی این هنر و طراحی‌های اصیل این منطقه اختصاص دهم اما معتقدم که باید برای بهبود این شرایط از اساتید معتبر برای آموزش بهتر هنرمندان این خطه استفاده کنیم البته من معتقدم که پس از این نمایشگاه نوع طراحی‌های لباس در این خطه اندک تغییری را تجربه خواهد کرد.

فرین نوروزی، طراح لباس نیز بر لزوم شناسنامه‌دار شدن طرح‌های سوزن دوزی بلوچ تاکید کرد و گفت: من معتقدم که هنر امروز بسیار مفهومی است بنابراین ما می‌توانیم از مفاهیم سوزن دوزی‌ها به شکلی شاخص استفاده کنیم و این تغییرات می‌تواند از مدرسه عالی هنر که به آن اشاره کردید، آغاز شود.

مهدی افضلی، مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر ادامه داد: به نظر من ظرفیتی تصاعدی در منطقه چابهار وجود دارد و این استعدادها به حدی است که می‌توان با حضور اساتید برجسته از آن خروجی مناسبی گرفت.

ستاره اسکندری، سرپرست گروه "تار اول" در این نشست بر لزوم توجه به مفاهیم سوزن دوزی تاکید کرد و گفت: من معتقدم که هیچ چیز به اندازه هنرهای نمایشی نمی‌تواند به بسط و گسترش هنر کمک کند. قطعا شناسنامه، داستان و فلسفه این نقوش ضرورت است زیرا مجموعه داستان‌ها و افسانه‌های این خطه، می‌تواند در این راستا مفید واقع شود.

او افزود: مساله این است که در شتابزدگی روزها داستان قصه و فلسفه گم شده است. در روزگار استیلای فضای مجازی که به واسطه فالورها امتیاز کسب می‌شود، روزگار بیماری را می‌گذرانیم، در نتیجه قبل از هر چیزی ایجاد نیاز فرهنگی امری بسیار مهم است اما این اتفاق جز با آموزش کودکان رخ نمی‌دهد.

این هنرمند تصریح کرد: مجموعه قصه‌هایی که در این خطه وجود دارد، می‌تواند با بازتعریف شود و کودکان را در معرض آموزش قرار دهد.

در پایان این جلسه، عبدالرحیم کردی به جمع بندی مفاهیم پرداخت، بر بررسی مفاهیم نقوش سوزن دوزی، نحوه ارائه آثار و مدرنیزه کردن آن‌ها، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در مدرسه عالی هنر، افزایش تخصص در میان زنان سوزن دوز و آموزش به کودکان تاکید کرد و راهکارهایی را در راستای رفع مشکلات و اجرایی شدن طرح ها مورد بررسی قرار داد.

۲۷ بهمن ۱۳۹۷ ۱۰:۵۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید