اخبار

نشست خبری حضور ایران در پنجاه و هشتمین بینال ونیز برگزار شد

نشست خبری حضور ایران در پنجاه و هشتمین بینال ونیز برگزار شد
نشست خبری حضور ایران در پنجاه و هشتمین بینال هنر ونیز، شنبه 14 اردیبهشت ماه با حضور هادی مظفری ؛مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیونر ایران در پاویون جمهوری اسلامی ایران در بینال ونیز، سام فرخی رئیس اداره بازارافزایی بانک آینده، سمیرا علیخانزاده، رضا لواسانی و علی میرعظیمی،3 هنرمند نماینده ایران در بینال ونیز در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی، در ابتدای این برنامه مظفری با اشاره به اینکه بینال ونیز مهمترین رویداد هنر در جهان است گفت: در ۱۱۶ سال گذشته ۵۸ دوره از این رویداد برگزار شده که ایران در هشت دوره آن شرکت کرده است. از این میان 2 حضور مربوط به پیش از انقلاب اسلامی بوده و ۶ دوره دیگر پس از آن رخ داده است. این رویداد بین‌المللی به عنوان المپیک هنر شناخته می‌شود و همه کشورها با هنرمندان خود در آن حضور پیدا می‌کنند تا بگویند که در دو سال اخیر چه حرف مهمی از زبان هنر برای جهان دارند.


نشست بینال ونیز

او با اشاره به شرایط فعلی ایران گفت: شاید عده‌ای گمان کنند در این شرایط نباید در بینال ونیز شرکت می‌کردیم، اما امسال در یکی از بزنگاه‌های تاریخی در این بینال شرکت می‌کنیم. در روزهایی که جهان با ما مهربان نیست و رهبران سیاسی جهان با واژگانی که شایسته تاریخ و فرهنگ ایران نیست با ما سخن می‌گویند، ما دربینال ونیز شرکت می‌کنیم تا با زبان هنر از صلح و دوستی بگوییم.

مظفری درباره تغییرات نحوه حضور ایران در بینال ونیز گفت: در دوره‌های پیشین برای انتخاب هنرمندان شرکت کننده فرایندی طی نمی‌شد و این افراد با سلیقه شخصی انتخاب می‌شدند. اما در این دوره شورای انتخاب با حضور اساتید دانشگاه، هنرمندان و پژوهشگران شکل گرفت و آنها وظیفه انتخاب هنرمندان را به ۳۰ نفر از افرادی که رویدادهای هنر معاصر را به خوبی می‌شناسند واگذار کرد. از این افراد خواسته شد هر کدام سه نفر را که شایستگی حضور در بی‌نال ونیز به عنوان نماینده ایران را دارند معرفی کنند و پس از جمع‌بندی امتیازها در نهایت هنرمندان فعلی انتخاب شدند.

او درباره نکات مورد توجه در انتخاب هنرمندان گفت: نخستین نکته برای ما آن بود که هنرمند ساکن ایران باشد. تقاضاهای زیادی از هنرمندانی که خارج از ایران زندگی می‌کنند و جایگاه تثبیت شده‌ای در هنر جهان دارند به دست ما رسید، اما ترجیح دادیم نماینده ایران هنرمندی باشد که ساکن این کشور است. نکته دوم اینکه می خواستیم حتماً یک بانوی هنرمند در این لیست وجود داشته باشد تا جهانیان بدانند که زنان هم پای مردان در هنر ایران حضور دارند. نکته سوم آنکه اداره کل هنرهای تجسمی در تمام فعالیت‌های خود تلاش می‌کند این پیام را انتقال دهد که ایران فقط تهران نیست. به همین دلیل برای ما اهمیت داشت که حتماً یک هنرمند شهرستانی نیز در این لیست حضور داشته باشند. بنابراین علی میرعظیمی از شهر اصفهان انتخاب شد که یک هنرمند جوان و با حرف‌های تازه است.

مظفری درباره موقعیت پاویون ایران در دوسالانه ونیز گفت: امسال ایران دارای موقعیت ممتازی است. در سال‌های گذشته این مشکل را داشتیم که پاویون ایران در دسترس نبود و خارج از شهر قرار داشت و علاقه‌مندان باید راه‌های طولانی را طی می‌کردند تا به آن دسترسی پیدا کنند. اما امسال پاویون ایران در یکی از بهترین مناطق شهر و بسیار نزدیک به میدان سن مارکو قرار دارد که مهمترین موقعیت شهر ونیز است و همه هنرمندان و گردشگران می‌توانند پاویون ایران را ببینند. برای معرفی و دیده شدن بهترین پاپیون نیز با یک تیم ایتالیایی که متشکل از افراد ایرانی است قرارداد بسته‌ایم که مدیریت و معرفی پاویون ایران را بر عهده دارند.

 کمیسیونر ایران در پاویون جمهوری اسلامی ایران در بینال ونیز ادامه داد: علاوه بر آثار هنرمندانی که در پاویون عرضه می‌شود، کتاب‌هایی که در سال‌های گذشته بر اساس نمایشگاه‌های بزرگداشت هنرمندان ایرانی در موزه هنرهای معاصر تهران، منتشر شده است، به کتابخانه ونیز اهدا می‌شود و به این ترتیب معرفی هنر ایران در سطح گسترده‌تری به جامعه بین المللی انجام می‌شود.

او درباره انتخاب اسپانسر برای حضور ایران در بینال ونیز گفت: برای انتخاب حامی مالی که بتواند در مورد تأمین هزینه‌های این رویداد به ما کمک کند، دقت زیادی صورت گرفت و سرانجام بانک آینده به خاطر پیشینه‌ای که در برگزاری نمایشگاه موزه لوور در تهران داشت و همچنین پیگیری جدی رویدادهای هنری توسط آن مجموعه انتخاب شد.

در ادامه این جلسه سه هنرمند به توضیح در مورد آثار خود پرداختند. رضا لواسانی با بیان اینکه کار بر روی چیدمان «زندگی» از سال ها پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد .گفت: این اثر مرتبط با زبان فارسی و شعر است و طراحی و ایده‌پردازی آن سال‌ها طی کشیده و بخش‌های مختلف آن را در نمایشگاه‌های گوناگونی ارائه داده ام. بیشترین تلاش من این است که در تصاویرم شعر و زبان فارسی را نشان دهم. این کار ابعادی در حدود ۱۷ متر دارد و با پاپیه ماشه و خمیر کاغذ کار شده است زیرا مبحث بازیافت سال‌ها است که مورد توجه من قرار دارد.

پس از آن سمیرا علیخانزاده درباره اثر خود گفت: اثری که برای بینال ونیز آماده کردم در ادامه کارهای قبلی من است که با عکس‌های قدیمی و چاپ دیجیتال روی توری فلزی کار شده است. در نمایشگاهی که دو سال پیش داشتم نمونه‌های دیگری از مجموعه به نمایش درآمد و پس از آن که برای حضور در بینال ونیز انتخاب شدم همان ایده را به صورت گسترده‌تر اجرا کردم. این اثر راجع به نبودن آدم‌هایی است که تصویر آنها در کار دیده می‌شود. این کار با نام « شبح صلب خاطره» درباره نیستی و مرگ‌اندیشی است. این اثر دارای ۵ لت است که روی دیواری به طول ۱۱ متر نصب می‌شود و در آن چهره زنانی دیده می‌شود که روی لباس‌هایی از جنس توری فلزی چاپ شده‌اند.

علی میرعظیمی هم درباره اثر خود با نام «شاهد آواز» گفت: من به سینما علاقه زیادی دارم و از طرف دیگر با نوشتار بسیار در ارتباط هستم. به نظر من مدیوم هنرهای بصری؛ مابین سینما و نوشتار کار می‌کند. پروسه شکل‌گیری این اثر از سه سال پیش شروع شده و شاید در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد و روی یک مفهوم سینمایی ادبی کار می‌کند که "شات- ریور شات" نام دارد، یعنی آن چیزی که تصویربرداری شده و برعکس آن. در این اثر خام بودن متریال بسیار مهم است از مواد گوناگونی استفاده کردهام و چیدمان نهایی در ابعاد سالن شکل می‌گیرد.

در ادامه سام فرخی با اشاره به مسئولیت اجتماعی بانک آینده گفت: بانک آینده همیشه در صدد ایجاد فرصت‌های است که به نفع جامعه باشد. در چهار سال گذشته توجه به این نکته پر رنگ‌تر شده و مسئله آموزش و سلامت بسیار مورد توجه ما قرار گرفته و اقدامات مختلفی در این زمینه انجام شده است. در فرهنگ و هنر نیز همیشه نگاه ویژه‌ای داشتیم و برگزاری نمایشگاه موزه لوور در موزه ملی ایران تجربه بسیار شیرینی برای ما بود و با توجه به بازخوردهای خوبی که از آن گرفتیم مصمم شدیم که در این مسیر اتفاقات دیگری را رقم بزنیم.

فرخی ادامه داد: نوع نگاه بانک آینده در این زمینه ساختارشکنانه است و سعی می‌کنیم از رویکردهای متعارف فاصله بگیریم. البته با توجه به اینکه هنر خود ویژگی‌های ساختارشکنانه دارد، خواهش ما این است که نهادهای متولی در رویدادهای گوناگون برای هرچه بهتر برگزار شدن و تاثیر بهتر رویدادها در فرهنگ و هنر کشور و در داخل و خارج از آن، هر جا که لازم باشد ما را به عنوان همراه خود بدانند.

 

در ادامه جلسه مظفری درباره ارتباط آثار سه هنرمند در غرفه ایران گفت: وقتی بناست سخنی از زندگی گفته شود در اثر سمیرا علیخانزاده از گذشته وخاطره، در اثر رضا لواسانی از حال و امروز و شکوه زندگی و در اثر علی میر عظیمی از آموزش و فراگیری و آینده صحبت می‌شود. همه اینها در کنار هم مجموعه‌ای از زندگی را خواهد ساخت.

او با اشاره به اینکه ایران دارای ۲۸۰ متر فضای مسقف است، درباره هزینه‌های حضور ایران در این رویداد گفت: با توجه به اینکه این رویداد در مدت ۶ ماه برگزار می‌شود از هم اکنون نمی‌توانیم رقم مشخصی را اعلام کنیم، اما امسال با توجه به شرایط ارزی مدیریت شدیدی انجام شده تا با نهایت صرفه‌جویی، هزینه‌ها نیمی از هزینه ما در دوره گذشته باشد.

مظفری درباره جایگاه کیوریتور در این رویداد گفت: معمولا کشورها یک یا دو کیوریتور را معرفی می‌کنند و ما نیز قرار بود این رویداد را به شکل کیوریتوری برگزار کنیم. اما در این صورت انتخاب هنرمندان توسط کیوریتور انجام می شود و ما ترجیح دادیم این کار به صورت شورایی انجام شود. هیئتی متشکل از حسن سلطانی، فرح اصولی، امیر سقراطی، محسن سلیمانی، احسان آقایی، علی بختیاری و من، شورای انتخاب هنرمندان را انتخاب کرد و در نهایت کار انتخاب سه هنرمند توسط آنها انجام شد.

مظفری ادامه داد: تا به حال سند بالادستی برای انتخاب هنرمندان وجود نداشته اما می‌توان برای دوره‌های بعدی فکری کرد تا آیین‌نامه‌ای تدوین شود که هنرمندان چگونه باید برای این رویداد انتخاب شود.

او در پاسخ به سوالی درباره عدم وجود آثاری با مدیوم‌های کلاسیک و هنر ایرانی در پاویون ایران گفت: جهان یک تصور رایج درباره هنر ایران دارد و معمولا آثار ایرانی را با نقش‌مایه‌های قدیمی می‌شناسند. اما در پارامترهای انتخاب هنرمندان برای این دوره، یکی از موارد مورد نظر ما این بود که هنرمند با زبان جهانی هنر صحبت کند و تصویری امروزی‌تر از هنر ایران را معرفی کند. همانطور که در آثار سال‌های اخیر بینال ونیز مشاهده می‌کنیم معمولا آثار میان رشته‌ای در آن حضور دارند که زبان تازه‌ای در هنر دارند. به همین دلیل است که ما هم با زبان روز دنیا در این رویداد شرکت می‌کنیم.

در پایان جلسه مظفری ضمن تشکر از موسسه توسعه هنرهای معاصر که وظیفه سازماندهی برگزاری نمایشگاه را برعهده دارد گفت: ما در شرایط عادی نیستیم. برای اجاره فضا نیاز به قراردادهای بین المللی داریم اما عده زیادی با ما قرارداد نمی‌بستند. برای بیمه آثار، انتقال آثار، واریز وجه و... با مشکلات زیادی مواجه بودیم، اما در نهایت توانستیم همه مشکلات را پشت سر بگذاریم. اگر در شرایط تحریم نبودیم کارها خیلی ساده‌تر انجام می‌شد اما به لطف خدا و تلاش 6 ماهه همه دوستان توانستیم با افتخار پرچم کشورمان را در این رویداد بالا ببریم.

گفتنی است، بینال هنر ونیز مهم ترین رخداد هنرهای تجسمی در جهان تلقی شده و برخی به آن لقب المپیک هنر داده اند. این سازمان که قدیمی ترین دوسالانه جهان است، امسال در آستانه 116 سالگی، پنجاه و هشتمین دوره خود را برگزار می کند . پنجاه و هشتمین بینال ونیز از 21 اردیبهشت ماه مصادف با 11 می 2019 به طور رسمی در  Fondaco Marcello  شهر ونیز ایتالیا گشایش می یابد و تا سوم آذر (24 نوامبر ) در ونیز برپاست. این نمایشگاه به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حمایت بانک آینده برگزار خواهد شد


نشست بینال ونیز 3 .

 

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۶:۵۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید