اخبار

غرفه ایران در دوسالانه ونیز در فهرست برترین‌های مجله «اسپوآرته دیجیتال»

غرفه ایران در دوسالانه ونیز در فهرست برترین‌های مجله «اسپوآرته دیجیتال»
«اسپوآرته دیجیتال» مجله ایتالیایی تخصصی در حوزه هنرهای معاصر، ویژه‌نامه‌ای را (4 ژوئن 2019 ) برای پنجاه و هشتمین دوسالانه هنری ونیز منتشر کرده است. در این ویژه‌نامه، غرفه ایران در قسمت «مشارکت ملی» در فهرست برترین‌های شرکت‌کننده در این رویداد هنری دیده می‌شود.

به گزارش واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی ،این مجله در معرفی غرفه ایران می‌نویسد: باردیگر، متنی به منبع الهام غرفه‌ای ملی تبدیل شده است. در این‌مورد، غرفه‌ ایران از شعری الهام گرفته که سروده شاعر معاصر پارسی «محمدرضا شفیعی کدکنی» است. سه هنرمند مدعو با این نیت در این دوره دوسالانه شرکت کرده‌اند که تصویری واحد و همزمان متفاوت از تصور مرسومی که از هنر معاصر ایران وجود دارد و درکی دور را از نگاه‌های کلیشه‌ای ارائه دهند.

بنابراین، عنوان انتخابی برای غرفه «از بودن و سرودن» نیاز به «بودن و سرودن» را به تصویر می‌کشد و حقیقت خودش را از طریق هنر بیان می‌کند. ورودی غرفه به کار جوان‌ترین هنرمند، علی میرعظیمی متولد 1984 اختصاص یافته است. بعد از گذراندن و تجربه‌کردن روش‌های مختلف بیانی ازجمله سینما، فلسفه و هنرهای تجسمی، میرعظیمی اینستالیشنی را معرفی می‌کند که روی ایده «نما» و «نمای معکوس» و روی «عمق معکوس» کار می‌کند و با سوق‌دادن این ایده به‌سوی ناکاملی زبان و رویا، اینستالیشنی فعال خلق کرده است. ایده اصلی کارش مقایسه‌ای میان استعداد یادگیری زبان در کودک انسان و فنچ نابالغ است.

در این مطلب آمده است: «زندگی» اثر رضا لواسانی، اینستالیشنی است که این هنرمند در سال 2012 آن را آغاز کرده است. اثری که او با تمام ویژگی‌های مختلف و جزییات به‌مدت سه‌سال روی آن کرده است. این کار که با خمیرکاغذ خلق شده به لواسانی اجازه می‌دهد که بر مفهوم بازیافت در سطح نمادینش تاکید کند. ما مقابل میزی هستیم که به‌خوبی چیده شده و ازطریق اشیایی ساده از زیبایی زندگی سخن می‌گوید و با نشان‌دادن معنی گذر زمان، تصویری شاعرانه از آن را منعکس می‌کند.

ویژه نامه «اسپوآرته دیجیتال»  درباره اثر «سمیرا علیخانزاده» نوشته است : علیخانزاده  (متولد 1967) است . وی در اثرش  با یادآوری گذشته بازتابی از زمان آینده را نشان می‌دهد. عکس‌های خانوادگی در مرکز پژوهش و ماده اولیه اینستالیشن‌های او هستند. در مجموعه «جالباسی‌ها» علیخانزاده پرتره‌هایی را از پس‌زمینه عکس‌های قدیمی جدا کرده و آنها را روی توری سیمی که شکل لباسی زنانه را شبیه‌سازی می‌کند، قرار داده است. هدف  این است که بیننده را به‌گونه‌ای هدایت کند که علاوه‌ بر دیدن مشاهدات ساده عکس، روایتی دیداری را هم دنبال کند. ازنظر این هنرمند، تغییردادن تصاویر، روشی را برای درک مفاهیم هویتی و خاطرات نشان می‌دهد.


ونیز

گفتنی است،بینال هنر ونیز مهم­ترین رخداد هنرهای تجسمی در جهان تلقی شده و برخی به آن لقب المپیک هنر داده اند. این سازمان که قدیمی‌ترین دوسالانه جهان است، امسال در آستانه 116 سالگی، پنجاه و هشتمین دوره خود را برگزار می کند در هر دوره این دوسالانه، کشورهای جهان، مشارکت فعال داشته و غرفه خود را بر مبنای هنر معاصرشان به نمایش می‌گذارند. در کنار مشارکت ملی کشورها، رویدادهایی موازی نیز توسط هنرمندان و بنیادها و گالری ها در سطح شهر ونیز برگزار می‌شود.

 شایان ذکر است، تاکنون پنجاه و شش دوره بینال ونیز برگزار شده که کشور ایران در هشت دوره آن شرکت داشته است. حضور ایران در این بینال دو دوره پیش از انقلاب اسلامی و شش دوره آن پس از انقلاب اسلامی بوده است. پنجاه و هشتمین بینال ونیز از  اردیبهشت ماه در  Fondaco Marcello شهر ونیز ایتالیا آغاز و تا سوم آذر (24 نوامبر ) در ونیز برپاستاین نمایشگاه به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حمایت بانک آینده برگزار شده است .

۲۹ خرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۱۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید