اخبار

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس:

گرچه بازار مد و لباس در دست تولیدکنندگان زیرزمینی است اما اروپایی و عرب ها عاشق سوزن دوزی مکران هستند

گرچه بازار مد و لباس در دست تولیدکنندگان زیرزمینی است اما اروپایی و عرب ها عاشق سوزن دوزی مکران هستند
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به آنکه نبض بازار مد و لباس در دستان طراحان و تولیدکنندگان زیرزمینی است، از استقبال کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس از طرح‌های سوزندوزی مکران خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا،  کمتر از سه ماه پیش بود که سیدمجتبی حسینی (معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در حکمی سیده مرضیه شفاپور را به عنوان دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس منصوب کرد تا شفاپور به عنوان سکان‌دار مد و لباس کشور فعالیت خود را آغاز کند.

سیده مرضیه شفاپور دارای کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی است و رییس امور زنان و خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای مشاوران وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس خانه مطبوعات وزارت کشور و ... ازجمله سوابق او به شمار می‌رود.

اکنون در آستانه فرارسیدن نوروز و فصل نو شدن مد و لباس و همچنین در آستانه برگزاری جشنواره مد و لباس فجر با شفاپور به گفتگو نشستیم تا از چالش‌ها و برنامه‌های کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور برایمان بگوید.

سال‌هاست مد و لباس ایران در کشاکش طراحی و تولید انبوه به سر می‌برد. خواسته‌های مخاطب و آنچه در بازار ارائه می‌شود همخوانی ندارند و تمام این‌ مدارد نیز در تضاد با اهداف کلان جامعه درخصوص اشاعه فرهنگ حجاب است. با توجه به آنکه حدود سه ماه است به عنوان دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس منصوب شده‌اید، چه برنامه‌هایی برای بهبود شرایط فعلی در حوزه مد و لباس دارید؟

صنعت مد در ایران ظرفیت‌های زیادی برای احیا شدن دارد. این صنعت به واسطه سرمایه‌های فرهنگ غنی ایرانی – اسلامی و سرمایه انسانی خلاق که داریم، می‌تواند به لحاظ اقتصادی به خودکفایی برسد و حتا حرف‌های بسیار برای گفتن در سطح منطقه و بین‌المللی داشته باشد.

اکنون دنیای غرب نیز به سمت لباس‌های پوشیده گرایش پیدا کرده و این امر ظرفیت‌های گسترده‌ای را پیش روی ما می‌گذارد که کشوری مانند ایران می‌تواند با برقراری تعامل با کشورهای مسلمان و حتا کشورهایی که به لحاظ فرهنگی مشترکاتی داریم، رویدادهایی برگزار کند که چه در داخل چه در خارج از کشور، برگزار شوند. این امر تعامل فرهنگی را افزایش خواهد داد. به نظر می‌رسد با برقراری این تعامل بتوانیم تغییراتی در حوزه مد و لباس داخلی و صادرات طرح‌ها و لباس‌های ایرانی به خارج از کشور برداریم.

چه برنامه‌هایی برای برقراری این تعامل و به ثمر رسیدن آن دارید؟

طی مدت کوتاهی که در کارگروه ساماندهی مد و لباس مشغول شدم، گفتگوها و نشست‌های متعددی با سازمان‌هایی داشتم که در عرصه بین‌المللی فعال هستند. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یکی از آنهاست تا بتوانیم با برقراری ارتباط با رایزن‌های فرهنگی، از برگزاری رویدادهای مد و لباس در سایر کشورها مطلع شویم و حتا شرایط شرکت فعالین مد و لباس را فراهم کنند. درعین حال زمینه‌های لازم برای حضور سایر کشورها در رویدادهای مد و لباس ایران نیز فراهم شود.

به طور مثال، تاکنون ۱۰ کشور از جمله اسلواکی، ارمنستان، روسیه، هند، افغانستان، تاجیکستان،‌ ایتالیا و... برای حضور در نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر اعلام آمادگی کرده‌اند. این احتمال وجود دارد تعداد این کشورها تا زمان برگزاری جشنواره بیشتر شود.

از طریق تعامل و گفتگو و عرضه پوشاک ایرانی که از آن به عنوان فرهنگ نرم نیز یاد می‌شود، می‌توانیم برای معرفی ایران به عنوان کشوری صلح دوست و غنی از فرهنگی گام‌های بلندی برداریم. پوشش بهترین راهکار برای چنین معرفی از ایران است.

با توجه به شرایط موجود در عرصه مد و لباس و به نوعی بازار آشفته‌ای که در این حوزه وجود دارد، با چه چالش‌هایی برای ساماندهی آن روبه رو هستید؟ چه پیشنهاداتی دارید و فکر می‌کنید روند چگونه پیش برود؟

چالش زیاد است. نخستین چالش، بودجه است. ما نیز مانند سایر حوزه‌ها درخصوص بودجه بامشکل روبه رو هستیم. انجام هر کاری نیازمند بودجه مناسب است. درعین حال باید نشست‌های متعددی با سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با مد و لباس داشته باشیم. یک دستگاه به تنهایی نمی‌تواند به این حوزه ورود کند. فرهنگسازی در جامعه و آگاه سازی مردم یکی دیگر از موضوعاتی است که باید به آن توجه شود.

تشکیل انجمن طراحان استان‌ها یکی از کارهایی است که انجام داده‌ایم و تاکنون پنج استان موفق شده‌اند این انجمن را تشکیل دهند. با شکل‌گیری این انجمن‌ها می‌توان تعامل بیشتری بین طراحان استانی و کشوری ایجاد کرد.

نباید فراموش کرد که اکنون جوامع مختلف حتا آمریکا به سمت لباس‌هایی گرایش پیدا کرده که پوشیده هستند. این فرصتی خواهد بود تا طراحان ما بیشتر به این حوزه ورود کنند. باید ذائقه‌سازی کنیم و شناسایی این ذائقه و فعالیت همسو با آن نیازمند راه‌اندازی کارگروهی مختص آن است تا روانشناسان، جامعه شناسان و طراحان دور یک میز بنشینند و ذائقه‌سازی کنند. توجه به پوشاک مدارس می‌تواند نقطه عطفی درحوزه ذائقه سازی مد و لباس باشد.

کارگروه ساماندهی مد و لباس چندین شورای سیاستگذاری دارد و بعد از پایان کار جشنواره مد و لباس فجر در سال جاری، درصدد راه‌اندازی اتاق فکر برای ذائقه سازی و ذائقه سنجی مد و لباس برخواهیم آمد. باید توانیم فکر و عمل را همسو با یکدیگر پیش ببریم. باید بتوانیم پوشاک را حمایت کنیم تا به عرصه بین‌المللی وارد شود.

سال ۹۵ بود که لباس کاروان ایرانی حاضر در المپیک ریو سوژه داغ رسانه‌ها شد و عده بسیاری از چرایی نبود پشتوانه زمانی و فکری قابل‌قبول برای طراحی یک لباس درخور شأن ورزشکاران ایرانی انتقاد کردند. تمام این موضوعات سبب شد تا بالاخره کمیته ملی المپیک ایران به این فکر بیافتد که از کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و همراهی طراحان برجسته کشور کمک بگیرد و طراحی لباس کاروان ورزشی ایران را برای حضور در المپیک تابستانی توکیو ۲۰۲۰ انجام دهد. با توجه به آنکه حدود ۷ ماه تا برگزاری المپیک زمان داریم، طراحی لباس‌ها به چه مرحله‌ای رسیده است؟

امسال برای نخستین سال، رییس کمیته المپیک ایران به مقوله لباس توجه ویژه‌ای داشت و از آنجایی که لباس می‌تواند بخشی از فرهنگ کشور را معرفی کند، طراحی لباس المپیک را به کارگروه ساماندهی مد و لباس سپرد. ما نیز طی فراخوانی از طراحان خواستیم تا طرح‌های مد نظر را ارائه دهند. طرح‌های بسیاری را دریافت کردیم و درنهایت بر اساس درخواست‌های کمیته ملی المپیک از رنگ، عناصر مورد استفاده و... لباس تیم ورزشی ایران برای حضور در المپیک توکیو ۲۰۲۰ طراحی و شنبه مراحل نهایی معرفی این لباس انجام خواهد شد.

۱۲ بهمن ۱۳۹۸ ۱۲:۱۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید