اخبار

اهمیت ایده در هشتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران بسیار پر رنگ است

اهمیت ایده در هشتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران بسیار پر رنگ است
یکی از شرکت‌کنندگان هشتمین دوسالانه ملی مجسمه سازی تهران گفت: غیر رقابتی بودن دوسالانه ها باعث می‌شود ،هنرمندان تلاش چندانی برای ارائه اثری با بالاترین کیفیت انجام ندهند.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور هنری، آتوسا فدایی، کارشناس مجسمه‌سازی از دانشگاه تهران است و با اثری به نام "آوارگی" در هشتمین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران شرکت دارد. او درباره نحوه شکل‌گیری اثرش گفت: این مجسمه‌ها بخشی از مجموعه‌ای است که سال ۹۶ با پایان‌نامه دانشگاهم آغاز شده است. این آثار در رابطه با فضای جنگ شکل گرفته  و از تصاویر جنگ سوریه استفاده ‌کردم تا نابودی‌ها و ویرانی‌های جنگ را نشان دهم

او با بیان اینکه اثرم در این رویداد شامل سه قطعه مجسمه است. گفت: در این آثار فضای شهری یا روستایی را نشان دادم که جنگ و بمباران در آنها رخ داده و حال ویرانه‌های آن باقی مانده است. در یکی از کارهایم گاو مرده‌ای دیده می‌شود که یک دیوار روی آن فرو ریخته در اثری دیگر، لباس‌های پاره آدم‌ها به بدن یک گاو چسبیده‌اند. با توجه به اینکه گاو همیشه در زندگی انسان حضور داشته و نمادی از برکت و باروری است، از این حیوان در آثارم استفاده کردم.

 فدایی ادامه داد: نابودی زندگی انسان‌ها همیشه بر اثر جنگ نیست، بلکه دلایل دیگری هم می‌تواند داشته باشد. در دو اثر، این مجموعه، نقشه افریقا بر روی کارها دیده می‌شود و هدفم این بود که دو وضعیت شبیه به هم و درعین‌حال متفاوت را در کنار هم قرار دهم. آفریقا که دچار قحطی و خشک‌سالی است و سوریه که دچار جنگ است در کنار هم قرار گرفته‌اند . با وجود تفاوت ها، وضعیت هر دو یکسان است.

 او درباره رویکرد بینارشته ای هشتمین دوسالانه مجسمه‌سازی گفت: نکته مثبت این رویکرد آن است که آثاری که چندان در تعریف رایج مجسمه‌سازی قرار نمی‌گیرند، فرصت حضور در این دوسالانه را پیدا کرده و می‌توانند نمایش داده شوند. در این دوره از دوسالانه روند شکل‌گیری آثار اهمیت زیادی داشت و ثبت آن اقدام جالب و مفیدی بود. در این رویداد، اهمیت ایده بسیار پر رنگ است و آثار بسیار متفاوتی توانستند در دوسالانه حضور پیدا کند.

این کارشناس مجسمه سازی درباره غیر رقابتی بودن این دوسالانه گفت: به نظر من یکی از محاسن رویدادهای رقابتی این است که جایزه می‌تواند برای کسانی که تازه‌کار خود را شروع کردند، بسیار جذاب باشد. با توجه به هزینه‌های بالای مجسمه‌سازی، این جایزه‌ها می‌تواند کمک کند هنرمندان هزینه ساخت اثر خود را تامین کنند. اما غیر رقابتی بودن دوسالانه ،انگیزه هنرمندان را پایین می‌آورد و آن‌ها با توجه به اینکه رقابتی برای انتخاب آثار برگزیده وجود ندارد، تلاش چندانی برای ارائه اثری با بالاترین کیفیت انجام نمی‌دهند.

۲۹ دی ۱۳۹۹ ۱۲:۰۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید